12. FŐFÉKHENGER JOBB (ELSŐ FÉK) KOMPLETT FÉKKARRAL (UTÁNGYÁRTOTT)
- Főfékhenger
- Féklámpakapcsoló
- Áteresztő csavar
- Réz alátét (2db)
- Főfékhenger felfogató csavarokkal
- Fékkar
Az első fék főfékhengerének szerepe:
- Hidraulikus nyomás generálása – A fékkar meghúzásával a főfékhenger hidraulikus nyomást hoz létre.
- Fékfolyadék továbbítása – A nyomás hatására a fékfolyadék a fékcsövön keresztül eljut a féknyereghez.
- Fékerő átvitele – A nyomás hatására a féknyereg dugattyúja mozgásba lendül, amely a fékbetéteket a féktárcsához szorítja.
- Nyomás visszaengedése – A fékkar elengedésekor a dugattyú visszatér alaphelyzetébe, és a fékfolyadék visszaáramlik a tartályba.
- Biztonságos fékezés biztosítása – A főfékhenger megfelelő működése elengedhetetlen a stabil fékhatás érdekében.
Lehetséges meghibásodások:
- Fékkar puhasága – Ha a fékkar szivacsos érzésű, a rendszerben levegő lehet.
- Fékfolyadék szivárgása – A tömítések elhasználódása miatt a folyadék kiszivároghat.
- Dugattyú beragadása – A főfékhenger dugattyúja berozsdásodhat vagy eltömődhet, ami akadályozza a fék működését.
- Elhasználódott tömítések – A gumi tömítések megkeményedhetnek vagy megrepedhetnek, ami nyomásvesztést eredményez.
- Fékerő csökkenése – Ha a főfékhenger nem generál megfelelő nyomást, a fékhatás gyenge lesz.
A meghibásodás okai:
- Karbantartás hiánya – A fékfolyadék rendszeres cseréjének elhanyagolása szennyeződést okozhat.
- Levegő a rendszerben – Nem megfelelő légtelenítés vagy szivárgás esetén levegőbuborékok maradhatnak a fékrendszerben.
- Fékfolyadék szennyeződése – Kosz vagy víz bejutása csökkenti a fékhatékonyságot.
- Tömítések elöregedése – A folyamatos hőterhelés és használat következtében a tömítések elhasználódhatnak.
- Mechanikai sérülések – Ha a főfékhenger ütést kap vagy deformálódik, az akadályozhatja a működését.
Lehetséges következmények:
- Csökkent fékhatás – A fékút jelentősen megnőhet, ami balesetveszélyes.
- Fékfolyadék szivárgás – A folyadékveszteség miatt a fékrendszer teljesen meghibásodhat.
- Fékblokkolás – Ha a dugattyú beragad, a fék beszorulhat, és a kerék folyamatosan fékezett állapotban maradhat.
- Vészfékezési problémák – Hirtelen fékezésnél a motor nem áll meg időben, ami komoly balesetet okozhat.
- További alkatrészkárosodás – A főfékhenger meghibásodása miatt a fékcsövek, fékbetétek és a féknyereg is károsodhat